Zpět na stránku Moldávie   Zpět na stránku Cesty   Zpět na Hlavní stránku

Praktické informace o Moldávii

Na této stránce jsem shromáždil informace, které jsme nasbírali na cestě do této země na přelomu roku 2002/2003. Pokud budete mít jakýkoli dotaz, napište mi na e-mail slavomir.horak(a)post.cz.

Průvodci, odborná literatura a mapy     Víza      Doprava do země    Doprava v zemi    Peníze a ceny

Kišiněv   Tiraspol   Bendery   Soroca   Capriani   Comrat

Zdroje

Průvodci a odborná literatura:

Knihy, které je možné o Moldávii najít v Národní knihovně:

- Babilunga, N. V.: Po istoričeskim mestam Moldavii (putěvoditěľ). Timpul, Kišiněv, 1986. sg. NKP K44507. Trochu tendenčně psané, ale podává minimálně dobrý a čtivý historický přehled a nejvýznamnější místa, která se k dané kapitole moldavských dějin vztahují.

- Logvin, G. N.: krajina i Moldavija. Spravočnik-putěvoditěl. Iskusstvo, Moskva, 1982. sg, NKP H77490. Popis všech nejdůležitějších turistických a historických lokalit (upozornění – Orhei Vecchi najdete jako Butučeni). Psáno poměrně náročným odborným jazykem. V úvodu knihy je dobrý historický přehled moldavských dějin.

- Pilat, I. N.: Turistskije maršruty Moldavii. Timpul, Kišiněv, 1981. sg. NKPH 74540.  Poměrně rozsáhlý materiál k možnostem různých výletů – většinou 2-14 dnů. Zevrubný popis každé trasy, chybějí však plánky.

- Moldavija/Moldova (spravočnik turista/tourist reference book). Timpul, Kišiněv, 1979. sg. NKP 70824. Základní informace o Moldávii v AJ a RJ. Domnívám se však, že podobné a aktualizované informace lze nalézt i na internetových stránkách.

 
Další průvodci:

Romania and Moldova. Travel Survival Kit. Lonely Planet. Část o Moldávii zahrnuje asi 50 stránek o základních zajímavostech této země i s některými praktickými informacemi, možnostmi ubytování apod. Možná nejdůležitější jsou plánky měst, z nichž největší význam pro Moldávii má plánek Kišiněva – než se v tomto městě zorientujete, tak to chvíli trvá. Ostatní města jsou natolik přehledná, že orientace nepředstavuje vážnější problém.

 

Mapy:

Pro základní orientaci nám stačila mapa Rumunska od nakladatelství Freytag & Berndt, na které je většina Moldávie zachycena. Terén v Moldávii je docela přehledný a tato mapa by mohla stačit i jako doplněk k trekkingovým trasám.

Na místě samotném je možné koupit několik map Moldávie, většinou ale horší kvality než výše zmíněná mapa. Existuje také velká nástěnná mapa Moldávie, která se ale spíše hodí pro stěnu než do terénu. Možno koupit v KišiněvěAkaděmknize na Stefan cel Mare (západní část centrálního náměstí, naproti pomníku Stefana cel Mare).

Ve stejném obchodě najdete i několik map Kišiněva v cenně cca od 10 do 40 MOL.

 

Internetové stránky

 

http://sweb.cz/maslowski/index_md.htm – cestopis z Moldávie z roku 2000.

http://railtrips.euweb.cz/c_mol_uvod.html - cestopis z Moldávie z roku 2007

http://www.turism.md. relativně dobrý a podrobný průvodce po zemi.

http://www.moldavskarepublika.cz – nejvíce komplexní průvodce po Moldávii v češtině

www.moldova-travel.com. http://info.moldova-travel.com. Stránka člověka, který vlastní cestovní kancelář pro incoming v Moldávii.

www.moldova.org. základní informace o zemi, adresy velvyslanectví.

www.lonelyplanet.com. Základní informace o zemi, na Thorn tree jsou občas některé informace o Moldávii.

Doprava do země

Letecky:

Z Prahy do Kišiněva létá 3x týdně letecká společnost Air Moldova International, zpáteční letenka včetně poplatků však stojí okolo 12500 Kč (červen 2008), o něco levněji vychází letenka s MALEVem s přestupem v Budapešti. (náš 12 denní výlet stál v zimě 2002/2003 celkově asi 8000 Kč). U nás lze rezervovat on-line např. na stránce www.letenky.cz .

Po zemi: cesta ČR-Iasi

Pokud pojedete po zemi, nejefektivnější je vlak do rumunského pohraničního města Iasi . Alternativně lze stopem dojet např. do Aradu a odtud podle návodu níže dojet do Iasi. Iasi je poměrně příjemné město, které bylo v minulosti (do 19. století) hlavním městem Moldavského knížectví. Z této doby se zachoval knížecí palác (z nádraží do kopce).

 
Jízdní řád vlaků

Základem je rychlík Pannonia Praha – BudapestAradBucuresti, na který navazují další spoje. Jízdní řád je z roku 2008, aktuální lze nalézt na stránce ČD – www.vlak.cz nebo na stránce Německých drah http://reiseauskunft.bahn.de.

 

Praha - Iasi

 

R 275

 

R 1767

 

 R 663

Praha

21.47

 

 

 

 

Brno

1.35

 

 

 

 

Bratislava

3.56

 

 

 

 

Budapest Kel.

7.45

 

 

 

 

Arad

 13.14

 

 

 

 

 

 

Timisoara

15.10

 

 

Deva

15.14

 

18.06

 

 

Alba Iulia

16.20

Alba Iulia

19.13

 

 

 

 

Iasi

6.07

 

 

Brasov

20.15

 

 

 

 

 

 

 

 

Bucuresti

23.00

Ploiesti V*

22.35

 

 

Ploiesti S*

23.44

 

 

 

 

Iasi

5.36

Bucuresti

23.16

 

 

 

 

 

Iasi – Praha

 

 

 

 R 664

 

R 275

 

 

 

 

Bucuresti

6.30

Iasi N

20.21

Iasi N

23.20

 

 

 

 

Ploiesti S*

5.04

Ploiesti V*

7.13

 

 

Bucuresti

5.51

 

 

 

 

 

 

Brasov

9.37

 

 

 

 

 

 

Cluj-Napoca

4.55

 

 

Alba Iulia

13.16

Cluj Napoca

5.48

 

 

Deva

14.19

 

 

 

 

 

 

 Budapest

11.47

 

 

Arad

16.18

 Budapest

13.30

 

 

Budapest

19.40

 

 

 

 

Bratislava

23.44

 

 

 

 

Brno

2.25

 Praha

20.33

 

 

Praha

6.24

 

 POZNÁMKA: Všechny vlaky v Rumunsku jsou povinně místenkové!!! (neplatí, pokud přijíždíte z jiného státu).

* POZOR! V Ploiesti jsou dvě nádraží – Ploiesti Vest, kam přijíždějí vlaky od Brasova (vč. Pannonie) a Ploiesti Sud, kde staví rychlíky Bucuresti - Iasi. Mezi nimi se lze dostat

a)      taxíkem – zbytečně drahé

b)      autobusem č. 2 – nejezdí ale brzo ráno nebo pozdě večer

c)      osobním vlakem Brasov - SinaiaPloiesti Sud – jezdí 1-2x za 2 hodiny.

 

Jízdenky:

- Jízdenka CITY STAR, která vychází asi na 4000 K zpáteční (červen 2008).

 

Po zemi: cesta Iasi – Moldávie

Do Moldávie se dá dostat vlakem, autobusem nebo taxíkem.

 

Vlakem

 

Osobní vlak IasiUngheni odjíždí v 5.00 a ve 13.12 ze severního nádraží v Iasi (asi 2 km okolo kolejí proti směru, odkud jste přišli), zpět z Ungheni odjíždějí vlaky v 7.55 resp. 17.40.

Autobusem

Autobusy IasiKišiněv odjíždějí 4x denně z místního autobusového nádraží, v Kišiněvě z centrálního nádraží. Cena je okolo 3 USD (42 MOL).

Auto

Na parkovišti před nákupním centrem BillaIasi stojí většinou auta, která shánějí lidi do auta ve směru do Moldávie. Obvyklá cena je okolo 10 USD/EUR (300 000 rumunských lei), v Kišiněvě se tato auta shromažďují okolo autobusového nádraží – řidiči vyvolávají svou destinaci okolo zastávek autobusů – cena je podobná (150-160 lei).

Doprava v zemi

Vlak

Vlaky nejezdí zdaleka tak často a jsou navíc pomalejší oproti autobusům. Jejich výhodou je však příjemnější cesta, videovagón (za příplatek 3 MOL) a při cestě do Podněstří žádné problémy na hranicích. Navíc jsou směšně levné. Z Kišiněva do Tiraspolu stojí 1 cesta 13,40 MOL, místní vlak Bendery 1 – Kišiněv stojí 2,60 PMR (asi 5,40 MOL), osobní vlak KišiněvUngheni je za 10 MOL.

Moldavská železniční síť není příliš hustá – v jedná se především o hlavní větve z Kišiněva na sever přes Ungheni a Balti do Oknice na hranicích s Ukrajinou a na jih do Bendery (s pokračováním do Tiraspolu a Oděssy) a dále na Caušeni, Basarabjasku a do ukrajinského města Reni na pomezí Moldávie, Rumunska a Ukrajiny.

Jízdní řád pro hlavní stanice lze nalézt na stránkách moldavských železnic, případně na www.poezda.net.

 

Jízdní řád

(z roku 2002/2003, pouze hlavní stanice, změny v roce 2008 nejsou výrazné)

 

1. KišiněvUngheniBaltiOknica (hranice s Ukrajinou)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kišiněv

 

 

3.48

 

 

 

 

8.40

 

 

15.14

 

18.28

20.45

Ungheni

 

4.40

7.03

7.55

 

 

8.59

11.52

16.45

17.40

18.15

20.25

21.58

23.55

Iasi

 

-

 

9.08

 

 

-

 

-

18.55

-

23.31

 

 

Balti

2.22

7.35

 

 

8.35

8.40

12.06

 

19.50

 

20.46

 

 

 

Kobasa

8.16

 

 

 

-

13.42

 

 

 

 

-

 

 

 

Oknica

 

 

 

 

11.02

 

 

 

 

 

23.00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oknica

 

 

 

 

4.40

 

 

 

 

 

17.19

 

 

 

Kobasa

 

 

 

 

-

 

 

 

 

14.16

-

 

18.06

 

Balti

 

 

4.00

 

7.04

8.27

 

 

16.16

19.15

19.37

20.37

23.25

 

Iasi

 

5.00

-

 

-

-

13.12

 

-

 

 

-

 

 

Ungheni

3.41

6.38

7.14

8.30

9.40

11.29

14.50

15.46

19.19

 

 

23.42

 

 

Kišiněv

7.00

 

 

11.51

12.26

 

 

19.14

 

 

 

 

 

 

 

2. KišiněvBendery (– Terespol) – CaušeniKeinarBesarabjaskaReni

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kišiněv

 

 

6.12

8.25

 

11.23

 

17.46

19.05

Bendery-2

 

 

8.08

10.27

 

13.28

 

19.47

22.23

Tiraspol

 

 

8.27

-

 

13.48

 

-

-

Bendery-1

 

 

 

10.32

10.37

 

 

19.52

22.30

Caušeni*

 

 

 

 

11.10

 

 

 

23.03

Keinar

 

5.22

 

 

12.20

 

17.22

 

0.13

Besarabjaska

6.00

7.35

 

 

 

 

19.35

 

2.48

Reni

-

 

 

 

 

 

 

 

7.09

Cahul

12.11

 

 

 

 

 

 

 

 11.39

 

 

 

Oděssa

 

 

Oděssa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oděssa

 

 

Oděssa 

 

 

Cahul

 

 

 

 

 

 

 

 

16.40

Reni

 

21.23

 

 

 

 

 

 

-

Besarabjaska

 

3.30

8.50

 

 

 

 

20.50

22.30

Keinar

 

 

11.11

 

16.35

 

 

23.11

 

Caušeni*

 

6.39

 

 

17.45

 

 

 

 

Bendery-1

5.17

7.12

 

 

18.18

18.27

 

 

 

Tiraspol

-

-

 

14.45

 

-

19.50

 

 

Bendery-2

5.27

7.20

 

15.07

 

18.32

20.10

 

 

Kišiněv

7.20

9.05

 

17.01

 

20.33

22.07

 

 

*Caušeni – časy jsou pouze odhadnuty

Pozemní doprava

Jednotlivá města Moldávie jsou spojena relativně hustou sítí autobusů a maršrutek (minibusů). Příklady cen: Kišiněv-Soroca (88 Kč), Kišiněv-Balti (38 Kč), Kišiněv-Orhei (27 Kč). Pokud je otevřená pokladna, je vždy výhodnější koupit si jízdenku - cestující s nimi mají přednost.

Penize a ceny

Moldavské lei (MOL), na přelomu roku 2002/2003 byl kurs cca 13,6 MOL za USD. Aktuální kurs lze najít na internetu (www.xe.net/ucc).

Ceny vybraných produktů: chleba 2,75 MOL, víno (průměrná kvalita) 17-20 MOL, výborné víno 40-50 MOL, jogurt cca 6 MOL, piroh 1-1,50 MOL

Kišiněv

Jeho základní prohlídku lze stihnout přibližně z necelý den. Páteř města tvoří centrální třída Stefan cel Mare, která vede od velké křižovatky nedaleko vlakového nádraží nahoru. Přibližně uprostřed této třídy je centrální náměstí s katedrálou, zvonicí a parkem na jedné straně a parlamentem na straně druhé. Na stejném náměstí je zajímavá socha Stefana cel Mare (ta samá, kterou je možné vidět na bankovkách). Na rohu náměstí a třídy Stefan cel Mare u květinového trhu na straně parku je malá Akaděmkniga, kde lze koupit mapy Kišiněva a Moldávie. Za zády sochy Stefan cel Mare je centrální park na jehož opačné straně přes ulici je Historické muzeum. Dále po třídě Stefan cel Mare je moderní prezidentský palác.

Centrální autobusové nádraží je asi 1 kilometr na východ od centrálního náměstí. (jděte po třídě, která je paralelní se Stefan cel Mare a začíná na jižním okraji parku s katedrálou. Autobusy a maršrutky na jih Moldávie (Comrat, Reni, Cahul) jezdí z jižního autobusového nádraží na okraji města. Doprava je nejlepší maršrutkou z centrálního autobusového nádraží.

Ubytování:

Útulek jsme našli v hotelu Zarja, asi 10 minut od centrálního náměstí (od katedrály směrem dolů a na další hlavní třídě od centrálního náměstí doleva). Cena pro cizince činila okolo 6 USD na osobu a noc ve dvoulůžkovém pokoji. Kdo přijede vlakem, má docela slušnou šanci, že najde ubytovní u “bábušky”, běžná cena je okolo 5-6 USD.

Tiraspol

Nejzajímavější je centrum s prezidentským palácem v typicky sovětském stylu, před nímž stojí socha Lenina. Naproti přes ulici je pomník afghánským vojákům. Celému poměrně prázdnému prostranství rovněž vévodí socha generála Suvorova.

Přes prázdné prostranství za sochou Suvorova je trh. Když jej opustíte na opačné straně, najdete konečnou zastávku trolejbusu č. 19 do Bender.

Turistickým suvenýrem jsou místní podněsterské bankovky.

Vlakové a autobusové nádraží: cca 20 minut pěšky od centra města. Když přijedete na nádraží, vydejte se zpět, na první větší křižovatce doleva a asi po 10 minutách chůze na semaforu doprava a dojdete k prezidentskému paláci nebo na trh, kde je již orientace bezproblémová.

Bendery

Nejzajímavější je cesta trolejbusem č. 19. Vyplatí se vystoupit hned za mostem, kde je kulometné hnízdo a nedaleko památník obětem Podněsterské války s tankem. Centrum města je okolo trhu. Je zde i autobusové nádraží.

Vlaková nádraží: V Benderách existují 2 vlaková nádraží. Z nádraží Bendery-1 (asi 15 minut od centra směrem na západ) odjíždějí vlaky asi 2x denně.Dalších asi 15 minut pěšky na západ mezi garážemi a továrnami (je třeba se držet směru a zhruba kopírovat koleje z nádraží Bendery-1) je nádraží Bendery-2, kam přijíždějí všechny vlaky Oděssa-Tiraspol-Kišiněv.  

Orhei Vecchi

Velmi pěkný celodenní výlet z Kišiněva (pokud alespoň jednu trasu půjdete pěšky). Odjíždí se z autobusového nádraží v Kišiněvě maršrutami směrem Orhei (8 MOL, cca každých 30 minut). Výstup je asi 10 km za krajem Kišiněva na větší křižovatce (označeno cedulí “Orhei Vecchi”). Další cesta vede pěšky cca 10 km, cca 2-3x denně (ráno, dopoledne a odpoledne) jezdí autobusy Orhei-Trebujeni (dobry autobus zpět z Trebujeni jezdí cca v 15.30).

Soroca

Hlavním důvodem k návštěvě Sorocy je pevnost, která se majestátně tyčí nad vodami Dněstru (když přijedete na autobusové nádraží jděte ještě dále po směru z Kišiněva nebo ještě lépe na nábřeží podél Dnětru.

Doprava: Několikrát denně jezdí maršrutka Kišiněv-Soroca (cca 3,5 h), poslední maršrutka zpět do Kišiněva odjíždí okolo 17.00. Je zde i přechod na Ukrajinu (přívoz - katěr), ale nepodařilo se nám zjistit, zda je pouze pro místní nebo jej mohou překračovat cizinci.

Comrat

Comrat neoplývá bohatstvím památek. Je zde pouze zajímavé etnografické muzeum o dějinách Gagauzů, kostel, který je zároveň centrem gagauzské pravoslavné církve (jezde například zajímavý Otčenáš v gagauzštině). Z administrativních budov je zajímavá budova Gagauzského parlamentu (Gagauz Halk Toplusu). Všechny uvedené budovy jsou v centru města na hlavní ulici Lenina, která protíná město od severu k jihu.

Doprava: Z jižního autobusového nádraží v Kišiněvě jezdí několik maršrutek denně (směr Comrat, Reni, Cahul). Cca 2 hodiny. Pozor! Jízdní řády na centrálním autobusovém nádraží neodpovídají skutečnosti.  

Capriani

Malebná vesnička na západ od Kišiněva s klášterem, který je považován za centrum moldavské pravoslavné církve. Zajímavý je i místní kostel, který je renovován svépomocí místních obyvatel, včetně moderního ikonostasu. Zajímavá je i cesta do Capriani, která vede přes menší hřeben. Místní pozoruhodností je místní rodina se 17 dětmi. 

Doprava: Vlakem z Kišiněva směr Ungheni. Výstup jednu zastávku za stanicí Straseni (cca 20 minut jízdy), poté je třeba se vrátit asi 1 km po silnici k odbočce Capriani. Podobně je možné jet autobusem Kišiněv – Ungheni, případně maršrutkou do Kišinev-Straseni (odjíždějí ze západního konce Stefan cel Mare). Ze Straseni jezdí několikrát denně maršrutky do Capriani.

Zpět na stránku Moldávie   Zpět na stránku Cesty   Zpět na Hlavní stránku